Nedan hittar du ett antal ljudövningar som kan hjälpa dig i din träning att hantera starka känslor och tankar. Övningarna är så kallade mindfulnessövningar, övningar från compassionfokuserad terapi och Acceptance and Comittment Therapy samt klassisk tillämpad avslappning. Genom att regelbundet göra denna typ av övningar (gärna 4 ggr per vecka) kan du utveckla en bättre förmåga att lugna dig själv och återhämta dig. Du kan också få en starkare koncentrationsförmåga och oftare uppleva att du närvarande i nuet. 

 

Övningar under ”Stopp & tänk”
 
”Tre fokus utåt” – hantering av starka känslor genom att rikta fokus utåt

 
 
”Förstå mig själv och andra” – frågor för att för att hantera svåra
situationer 
 
 
”Promenad i närvaro” – en sinnlig promenad för att lindra känslor 

 
 
Övningar i medveten närvaro (mindfulness)
 
”Instruktion medveten närvaro” 

 
 
”Medveten närvaro andningen” – klassisk meditation med fokus på andningen
 
 
”Medveten närvaro andningen kort” 
 
 
”Kroppsscanning lång” – en genomgång av hela kroppen för avslappning och fokusträning 
 
 
”Instruktion vardagsövning” – att göra en aktivitet i full närvaro
 
 
”Andrum incheck” – kort övning för att få fatt i sig själv och sitt inre

 
 
”Medveten närvaro tankar” – övning med särskilt fokus på att skapa sund distans till sina tankar
 
 
Övningar från compassionfokuserad terapi
 
”Trygg plats” – att skapa en inre plats där man kan känna sig trygg och lugn 
 
 
”Min medkännande hjälpare” – visualiseringsövning för att hitta styrka, vishet, lugn och trygghet 
 
 
”Bergsmeditation” – en annan visualiseringsövning för att hitta styrka, vishet, lugn och trygghet
 

 

 

Tillämpad avslappning 
”Kroppslig avslappning” – genom att spänna och slappna av 
 
Övningar från Acceptance and Commitment Therapy
 
 
”Surfa på känslan” – hantera känslor genom att möta dem fullt ut
 
 
”Känslans färg och form” – hantera känslor genom att noggrant utforska dem

Fler bra övningar hittar du på compassionportalen.se och jonespsykologbyra.se.